Logodesign tips
Stevnsdesigneren Christine Hansen

For virksomheder i Stevns, Faxe, Køge og omegn

Stevnsdesigneren Christine Hansen

Grafisk design & digital marketing

RING 40 944 991   

man-tors mellem 10-16 eller send en mail

DESIGN AF LOGO - Tips og tricks om logodesign generelt

LOGODESIGN > Tips og tricks om logodesign

Et logo er en visuel repræsentant for virksomhedens vision, mission, produkt eller ydelse, og en vigtig del af virksomhedens samlede branding og image udadtil.


Et logo skal være...

  • PROFESSIONELT i sit format, vektoriseret så logoet kan op- og nedskaleres uden at miste kvalitet
  • APPELLERER til forskellige typer af kunder
  • UNIKT OG ORIGINALT i sit udtryk, så din virksomhed differentiere sig fra konkurrenter
  • ENKELT med få detaljer, hvor kun én historie fortælles
  • ENSARTETHED gennem hele logodesignet
  • FLEKSIBEL nok til at kunne lave variationer til brug i forskellige sammenhæng
  • HOLDBAR mange år frem i tiden

 

Logoets fornemmeste opgave er at være let at genkende og nemt at huske, hvorfor logoet bør være enkelt i sit udtryk og samtidig varetage virksomheden i helhed.


Professionelt logo skal kunne op- og nedskaleres

Et logo skal kunne blæses op til butiksskilt lige såvel, som helt ned til et par cm til brug på eksempelvis en hjemmeside eller visitkort og stadig bevare enkelthed og genkendelighed.


Derfor er det vigtigt, at et logo er vektoriseret, som gør det muligt at skalere logoet op og ned uden at miste kvalitet. Det kan man ikke med logoer i formater som eksempelvis jpg, png eller bmp. En trykker vil stejle og sende dig hen til sådan en som mig, for at få logoet vektoriseret.

Se de mange forskellige formater et logo kan have.


Enkelt i sit udtryk - fortæl kun én historie

Jeg har gennem min tid stødt på en enkelte virksomheder, der vil have, at deres logo skulle fortælle mangeartet historier. Men så smutter enkeltheden i logoet også fra kunden der skal se og forstå logoet.


Find ind til kernen i din virksomhed og fokuser samtidig på den brede kategori. På den led vil man sikre én samlet historie.


Eksempel 1:
En bager kan lave lagkager, rosinboller, kringler, muffins og tebirkes. Fælleskategorien kan så være "bage brød". Hvis der primært langes lagkager over disken, så kan kategorien måske være specifikt "lagkager".

Eksempel 2:
Et helt særligt autoværksted fikser racer- og veteranbiler. Fælleskategorien kan så være "fikse biler" eller "fikse andre typer biler".


Summa summarum: Et logo må kun fortælle én historie ellers bliver det alt for svært for dine kunder at tyde, huske og genkende dit logo.


Farvehjulet er et stensikkert værktøj til valg af farver

Det er også vigtigt, at man har in mente, at mange farver og små detaljer kan gøre logoet dyrere at reproducere til visse medier, - endnu en grund til at logoer i dag er enkle i deres udtryk kontrær i gamle dage.

Selve valget af farver spiller også ind. Logo kan være ensfarvet på hvid baggrund, men også på en anden farvet baggrund.

Komplimentærfarver er et sikkert farvevalg til logo

Vælger man at et logo skal bestå af to farver, er komplimentær-farvehjulet et sikkert værktøj til farvevalg. Som udgangspunkt bestemmer man sig for en farve, hvorefter man vælger den anden farve, der optræder overfor. Eksempelvis er mørkelilla og orange en god farvekombination, mens blå sammen med grøn sjældent er (vælg da hellere limegrøn).

Man kan også vælge eksempelvis en himmelblå farve og tilsætte lidt hvid eller sort, så farve 2, er henholdvis lyseblå eller mørkeblå sammen med den himmelblå. Altså to farver, der eksisterer indenfor samme farveskala er en mulighed.

Udover farver, skal logoet helst også kunne gengives i sort/hvid eller gråtoner.


Et professionelt logodesign skal igennem forskellige tests

En vigtig disciplin i logodesign er også - at gøre prøve i forskellige størrelse og forskellige formater baseret på diverse medier - før man kan sige, at et logo er helt færdigt og klar til brug.


Derfor er det også vigtigt at vælge en korrekt skrifttype, der ikke kun passer til logoets tema men også kvalitetsmæssigt lever op til krav om læsbarhed. Den valgte skrifttype skal kunne tåle at blive minimeret uden at læsbarheden forsvinder.


Se Stevnsdesignerens designprocess af et unikt logo

Se eksempler på logoer som Stevnsdesigneren har designet


Sådan designes et logo

Sådan designer Stevns-
designeren dit prof logo
Tegneblokken er med under armen og ørerne er foldet helt ud, når du fortæller om hvordan din virksomhed er skruet sammen, om dine produkter, ydelser og visioner . . .

Derfor skal et logo være prof

Derfor skal jeg designe dit logo

Du har brugt mange timer på at få din virksomhed op at stå. Din virksomhed er derfor meget værd og bør afspejle samme tilgang i et effektivt logo, der signalerer samme værdier.

SPAR 100 KR PÅ DOMÆNE OG WEBHOTEL GENNEM STEVNS-DESIGNEREN


Få 100 kr i bonus af One.com ved køb af et af deres produkter.

Køb webhotel og få en lille bonus oveni

Tryk på ovenstående grafik, der sender dig over til One.com.

Som ny kunde modtager du en kontant besparelse på 100 kr. som fratrækkes dit køb med det samme.

Kontakt Stevnsdesigneren Christine Hansen

MAIL ch@stevnsdesigneren.dk

RING/SMS 40 944 991

Man-tors mell 10-16. Fredag telefonfri.

FB-BESKED Facebook-profil

Styrk dit marketingmix og få lokal hjælp til alle former for

grafisk design som ny hjemmeside, redesign, opdatering i

One.com-Webbuilder, SEO, sociale medier, online strategi,

logo, visitkort, folder, illustrationer og rådgivning.

Ophavsret ved Stevnsdesigneren Christine Hansen 2019